…L’uomo non è mai contento
… oh, se zero fosse cento
…oh, se il vuoto fosse pieno
…e se il molto fosse
meno…
Ada, in “Outis” di L.Berio
Qui potete trovare una sintetica voce di
Wikipedia a me dedicata
Here you
may find a synthetic Wikipedia entry about me (in Italian)
· Luciano Berio,
intervistato a RAI3 (“Scatola sonora”, 25 marzo 1993), rispondeva a Sandro Cappelletto, che gli chiedeva se, dieci
anni dopo la sua scomparsa, Cathy Berberian avesse
eredi: “…in Italia c’è una cantante totalmente diversa da
Cathy, eppure di grande genio e intelligenza: è Luisa Castellani”. · Il settimanale
“Specchio” de “La Stampa” di Torino l’ha posta tra
le
prime 7 cantanti del mondo negli anni 90 e ha avuto recensioni
sulla sua attività in 18 lingue diverse. · Formazione Nata
a Milano, inizia a 4 anni lo studio della danza
classica. Si diploma
in canto nel 1982 e studia lingue e letterature francese
e tedesca all’università
di Torino. Ha studiato tecnica e repertorio tradizionale con Gina
Cigna e affinato gli strumenti
tecnici e interpretativi indispensabili per affrontare il repertorio
contemporaneo con Dorothy Dorow . Ha poi approfondito il repertorio liederistico
con Elisabeth Schwarzkopf
e Anton Dermota e quello barocco con Paul
Esswood.
Ha ricevuto, nel 1991 il premio Gino Tani per la lirica. · Compositori,
direttori e repertorio Molti compositori hanno scritto per la sua voce e in particolare Luciano Berio l’ha scelta per interpretare la nuova edizione del
suo “Calmo”, che Luisa
Castellani ha portato nei principali teatri e festivals
del mondo insieme a “Sequenza III” e “Folksongs” e per lei ha creato il
ruolo di Ada
nell’opera “Outis”, andata in scena alla Scala nel
1996. Ha
eseguito e registrato
con successo numerose opere, tra cui molte "prime
assolute" di Ambrosini, Aperghis, Arcà, Baratello,
Benjamin, Berio, Bortolotti, Bosco, Bussotti, Cage, Cardi, Castagnoli,
Castiglioni, De Pablo, Di Bari, Donatoni, Ferneyhough,
Francesconi, Gentilucci, Gervasoni, Gorli, Jeney, Holliger, Huber, Kurtag, Ligeti, Lombardi, Manzoni, Nieder,
Pagliarani, Panni, Pennisi, Sbordoni, Scelsi,
Sciarrino, Solbiati approfondendole con gli stessi autori. Giorgio Gaslini ha scritto per la sua voce e le
ha dedicato il
suo“Liederbook”,
ispirato al linguaggio del jazz. Ha
inoltre interpretato le opere dei più importanti compositori del
900 storico, da Debussy e
Ravel a Bartok e Schoenberg,da
Dallapiccola e Hindemith a Strawinsky e Webern, sotto
la direzione di maestri
come Berio, Bernasconi, Boulez, Eotvos, Ferro,
Gelmetti, Robertson, Rodan, Rophé,
Sinopoli, Tamayo, Tate, Thielemann, Zedda. · Partners Collabora con l' “Ensemble Intercontemporain”
di Parigi, col quale ha presentato, tra l'altro, la "prima"
francese del “Lohengrin” di Sciarrino
ed eseguito il “Marteau
sans maitre” di Boulez, con l' “Ensemble Modern”
di Francoforte e l' “Ensemble Recherche” di Friburgo, con l' “ASKO Ensemble”
di Amsterdam, con il “Klangforum” di Vienna,con “Contrechamps”di
Ginevra, con “ ‘900 e oltre” e il “Divertimento Ensemble” di Milano, il quartetto di Torino, il quintetto Bibiena, il “Quartetto Arditti” e con
solisti come Antonio Ballista, Bruno Canino, Roberto Cominati,
Massimiliano Damerini, Andras Keller, Zoltan Kocsis, Andrea Lucchesini e Jeffrey Swann. · Concerti Ha cantato come solista
con la “London Sinfonietta” e la
“BBC”, con le
orchestre della Scala di Milano, del Regio di Torino, della Fenice di
Venezia, di Radio France, dello Stato di Israele, dell'Accademia Nazionale di
S.Cecilia e della RAI e, tra le altre, con l’OSER e
l’ORT. E’ stata ospite del “Barbican Theatre”,
della “Queen Elisabeth Hall”, della Purcell Room” e della “Royal Festival
Hall” di Londra, dell' “Opéra Bastille” di Parigi e
del “Teatro alla Scala”, della “Tokyo Opera City” della “Philarmonie”
di Berlino, Colonia e Rotterdam, della “Staatsoper Unter den Linden”, del “Concertgebow” di Amsterdam e
dei principali teatri e sale da concerto italiane, tra cui la sala “Verdi” di Milano, l’Auditorium RAI e il “Teatro Regio” di
Torino, il “Parco della Musica” di Roma,
il Teatro “Rossini” di Pesaro,
Il “Teatro Regio” di Parma, il teatro “Piccinni” di Bari, il Teatro
“Verdi” di Trieste, il teatro “Carlo Felice” di Genova Ha effettuato tournée
a New York, Boston, Pittsburgh, Budapest, Praga, Helsinki e a Mosca, a
Bogotà, a S.Paolo, a
Tokio, Osaka, Kyoto, Yokohama e Pechino, Tashkent, Samarcanda, Tel Aviv,
Gerusalemme, Atene, Tbilisi, Ankara e Istambul Ha inaugurato “Wien Modern” nel 1990 ed
è stata invitata
dalle “Biennali” di Helsinki, Berlino,
Venezia, da “Settembre
Musica” di Torino e, tra gli altri, dall' “Holland Festival”, dal “Festival
d’Automne” e
“Agorà” di Parigi e dall' “Ars Musica Festival” di Bruxelles, dal “Festival Cervantino” in Messico, dal “Warsaw
Autumn” e dal “Festival Archipel”
di Ginevra e nel 2009 ha partecipato al Festival di “Campos do Jordão” in Brasile. E stata invitata nel 2001 da M.Pollini alla Carnegie
Hall di New York e
al
“Mozarteum” per il Festival di Salisburgo, dove ha cantato con le prime parti dei Berliner Philarmoniker
e, nel 2006, al “KKL” da Pierre Boulez, sotto la
cui direzione ha cantato con l’Orchestra del “Festival di Lucerna”. · Opera Debutta nel 1986 con l’inaugurazione del Maggio Musicale Fiorentino ne “La vera Storia” di Luciano Berio. Ha
poi interpretato opere di importanti
compositori del ‘900, da Britten a Donatoni, Pennisi e De Pablo sui
palcoscenici del “Teatro alla
Scala” di Milano, “La
Fenice” di Venezia, il “Teatro Real” di Madrid, il “Theâtre
du Châtelet” di Parigi. Nella stagione 2007-2008 ha
cantato in “The turn of the screw” di B. Britten,
diretto da Jonathan Webb nei “Teatri di tradizione” lombardi. · Attività
come performer La
duttilità vocale, unita al
gusto dell’approfondimento musicale, alla curiosità intellettuale e
all’istinto di performer, alla convinzione della necessità di ampliare il
rituale del concerto tradizionale, l'ha portata e realizzare e proporre anche concerti-spettacolo, a voce sola o con altri solisti su percorsi di
ricerca inusuali e stimolanti per il pubblico, come “Atopos”
con A.Ballista.
Nel
2006 Matteo D’Amico ha affidato a lei la creazione del suo “The
entertainment of the Senses”, cabaret
musicale eseguito a S.Cecilia e a Bologna per Musica Insieme e scelto
per il Premio
Italia della RAI. E’ stata invitata nel 2006, come relatrice e performer, al Congresso scientifico su “Il senso del tempo” dal C.S.I.Piemonte di Torino. · Attività didattica e giurie Come
relatrice e didatta, è stata invitata a tenere masterclasses e conferenze in molti paesi, tra cui Bolivia (Università di
Bogotà), Brasile (Università di São Paulo), Cina
(Conservatorio di Pechino), Svizzera (Conservatorio di Biel,
Berna e Ginevra), Ungheria (Bartòk
Festival), U.S.A. (Universita' di Cambridge, a Boston) e nel 2008 in Estonia (Università di Tallin). Responsabile
della Classe di Vocalità Contemporanea dei Corsi di formazione
della CEE dell’Emilia Romagna, ha
partecipato nel 2003
ai lavori dell’AEC (Associazione Europea dei Conservatori) per la definizione
degli standard internazionali dell’insegnamento (Convenzione di Bologna) in vista della
promozione degli scambi tra le principali tradizioni didattiche mondiali. Nel 2010, con l’approvazione della lista
di esperti della AEC da parte della tedesca
Quality Assurance Agency ZEvA, è stata membro della commissione
internazionale per l’accreditamento, per i corsi di canto, dell’Università di
Musica di Karlsruhe e, nel 2011, con l’approvazione della lista di
esperti della AEC da parte della tedesca Quality Assurance Agency EVALAG, è stata membro della commissione internazionale per l’accreditamento,
per i corsi di canto, dell’Università di Musica di Stoccarda E’ stata invitata come esperto esterno agli esami nei conservatori di Berna, Ginevra,
Losanna e, come giurata, al concorso “2 agosto” di Bologna con
E.Morricone, al premio “Nicati” di Berna e,
nel 2003 e nel 2009, al Concorso
della Gioventù Musicale Svizzera. Nel 2010 è in giuria per il Premio Nazionale delle Arti dei
Conservatori Italiani. Dal
2001 è titolare della cattedra
di perfezionamento di canto nella Scuola
Universitaria di Musica, CSI di Lugano e dal 2005 tiene regolarmente corsi sulla tecnica e il repertorio contemporaneo presso
i conservatori di Ginevra, Losanna e Neuchâtel. Tra gli allievi che hanno studiato con Luisa Castellani,
molti sono ora insegnanti, cantanti d’opera o concertisti. In particolare, Barbara Zanichelli è una cantante affermata nel repertorio barocco e
contemporaneo ed è ora anche insegnante e professoressa assistente al CSI. · Incisioni Molte sue esecuzioni sono
conservate nell’Archivio
Nazionale Italiano della Musica e negli
archivi video e audio della RAI e delle radio e televisioni di molti
Paesi. Ha inciso più di 40 tra LP e CD per Deutsche
Grammophon, Fonit Cetra, Harmonia Mundi, Hungaroton, RCA, Ricordi, Stradivarius,
Teldec Si
segnalano tra gli altri,
l’integrale dei Lieder
di Mozart, il monografico dedicato alle Cantate di Telemann, la “Sinfonia n.3” di Gorecki, il “Pierrot Lunaire” di Schoenberg,
con la Staatskapelle di Dresda sotto la direzione di Sinopoli, per
la Teldec e la “Sequenza III” di Berio, nell'edizione di tutte le Sequenze
incise sotto la supervisione dell'autore, per la Deutsche Grammophon, |
·
Luciano Berio, in an interview at RAI3 (“Scatola
sonora”, march 25th 1993),
told Sandro Cappelletto who was asking him if, ten years after her death,
Cathy Berberian had any successor: “…in Italy there is a singer who is totally different from Cathy, but of great genius and intelligence: Luisa Castellani”.
·
The magazine “Specchio” of “La Stampa” (Turin) awarded her among the 7 best singers in the world in the 90’s, and she has had press reviews in
18 different languages. Born in Milan, she began ballet dancing at
the age of 4.
She graduated with a degree in
voice in 1982 and
studied french and german
literatures and languages at
the University of Turin. She studied vocal technique and traditional
repertory with Gina
Cigna and developed the
indispensable technical and interpretative instruments in
order to face the contemporary repertory with Dorothy Dorow. She then broadened her Lieder repertory
with Elisabeth
Schwarzkopf and Anton Dermota and the baroque repertory with Paul Esswood. In 1991, she was awarded the
Gino Tani opera prize. ·
Composers,
directors and repertory Many composers have written for her voice and Luciano Berio chose her to interpret the new edition of his “Calmo”. Luisa Castellani performed in the main theatres and festivals of the
world with the “Sequenza III” and “Folksongs”. Berio also created the rôle
of Ada for her in the
Opera “Outis”, performed at La Scala in 1996. Luisa Castellani has successfully performed and recorded
numerous works, many
of which were "premières", by Ambrosini, Aperghis, Arcà, Baratello, Benjamin, Berio, Bortolotti, Bosco, Bussotti, Cage, Cardi, Castagnoli, Castiglioni, De Pablo,
Di Bari, Donatoni, Ferneyhough, Francesconi, Gentilucci, Gervasoni, Gorli, Jeney, Holliger, Huber, Kurtag, Ligeti, Lombardi,
Manzoni, Nieder, Pagliarani, Panni, Pennisi, Sbordoni, Scelsi, Sciarrino, Solbiati.
She had the opportunity to work on the music with the composers themselves. Giorgio Gaslini has written for her voice and dedicated his “Liederbook”, inspired by jazz, to her. She has also
performed works by
the most important composers of the twentieth century, from
Debussy and Ravel to Bartok and Schoenberg, from Dallapiccola
and Hindemith to Strawinsky and Webern, under the direction of such conductors as Berio, Bernasconi,
Boulez, Eotvos, Ferro, Gelmetti, Robertson,
Sinopoli, Tamayo, Tate, Thielemann, Zedda. ·
Partners She collaborates with the
“Ensemble Intercontemporain” of Paris, with which she performed,
among others, the
French "première" of the “Lohengrin” by Sciarrino. She performed, among others, Boulez’s “Marteau sans maître” with the “Ensemble Modern” of Frankfurt
and the “Ensemble Recherche” of Friburg. She has
also collaborated with the “ASKO Ensemble” of Amsterdam, the “Klangforum” of Vienna, “Contrechamps”
of Geneva, the “ `900 e oltre” and the
“Divertimento Ensemble” of Milan, the “Quartetto di
Torino”, the “Quintetto Bibiena”, the “Arditti
Quartet”, on various works and
has performed with other soloists such as Antonio Ballista, Bruno Canino, Roberto Cominati,
Massimiliano Damerini, Andras Keller, Zoltan
Kocsis, Andrea Lucchesini e Jeffrey Swann. ·
Concerts Luisa Castellani has
sung as a soloist
with the
“London Sinfonietta” and the “BBC orchestra”, with the orchestras of La Scala
of Milan, of the Teatro Regio of Turin, the Fenice
of Venice, Radio France, of the State of Israel, of the National Academy of S.Cecilia and of RAI, the OSER, the ORT. She has been a
guest performer at
the “Barbican Theatre”, “Queen Elisabeth Hall” , the “Purcell Room” and the
“Royal Festival Hall” of London, at the “Opéra Bastille” of Paris, the
“Teatro alla Scala”, the “Tokyo Opera City”, the “Philarmonie” of Berlin,
Cologne and Rotterdam, the “Staatsoper Unter
den Linden”, the “Concertgebow” of Amsterdam and in the main Italian theaters and concert halls, among which the “Sala Verdi” in Milan,
the Auditorium RAI and the “Teatro Regio” of Turin, the “Parco della Musica” of
Rome, the Theatre
“Rossini” di Pesaro, the “Teatro
Regio” of Parma, the theatre
“Piccinni” of Bari, the theatre “Verdi” of Trieste, the theatre “Carlo Felice” of Genova.
She has toured the world and
sung in New York, Boston, Pittsburgh, Budapest, Prague, Helsinki. Also in
Moscow, in Bogota, in São Paulo, in Tokio, Osaka, Kyoto, Yokohama and
Beijing, in Uzbekistan, Athens, Tbilisi, Ankara and Istambul.
She inaugurated the “Wien Modern” in 1990 and was
a invited to perform in
the “Biennali” of Helsinki, Berlin, Venice, by “Settembre
Musica” of Turin and, among others,
the “Holland Festival”, the “Festival d' Automne” and “Agora” of Paris and by
“Ars Festival Music” of Brussels, by the “Festival Cervantino”
in Mexico, by the “Warsaw Autumn” and the “Festival Archipel”
of Geneva. In 2009 she participated in the Festival
of “Campos do Jordão” in Brasil. In 2001, she
was invited by M. Pollini to “Carnegie Hall” of New York and
at the “Mozarteum” for the Saltzburg
Festival, where she sang
with soloists of the Berliner
Philharmoniker. In 2006, she was invited to sing at the “KKL” by Pierre Boulez, under whose direction she performed with the Orchestra of the “Lucerna Festival”. ·
Opera In 1986, Luisa Castellani made
her opera debut and inaugurated the “Maggio Musicale Fiorentino”
in “La vera storia” by Luciano Berio. She has since then performed operas by main composers of the XXth century, from Britten to Donatoni, Pennisi and de Pablo, in theatres like “La
Scala” of Milan, “La Fenice” of Venice, the “Teatro
Real” of Madrid, the “Theâtre du Châtelet” of
Paris. In the 2007-2008 season she sang in “The turn of the screw” by B.
Britten, directed by Jonathan Webb in the ”Teatri di tradizione” in Lombardy. ·
Activity
as performer Her vocal flexibility,
intellectual curiosity, distinctive skill as a performer and her interest in
a deeper experience of music led
her to go beyond the traditional concert to propose new and unusual solo vocal performances
as well as stimulating modern collaborations, such as “Atopos” with A.Ballista.
In 2006 Matteo D' Amico entrusted to her the premiere of his “The entertainment of the Senses”,
“musical
cabaret”, performed at S.Cecilia and in Bologna for
“Musica Insieme” and chosen for the Prix Italia by RAI.
She was invited
in 2006, as a lecturer/performer, to the scientific meeting on
“The sense of time” by the C.S.I. Piemonte of Turin. ·
Activity as a teacher, as an expert and a
Jury member As a lecturer and teacher, Luisa Castellani has been invited to hold master classes and conferences in
many countries, like Bolivia (University of Bogota), Brasil (University of Saõ
Paulo), China (Conservatory of Beijing), Switzerland (Conservatories of Biel,
Bern and Geneva), Hungary (Bartòk
Festival), U.S.A. (Cambridge University, in Boston) and in 2008, Estonia
(University of Tallin). She was in charge of the Class of Contemporary Vocal Performance of
the “Corsi di Formazione” of the CEE of Emilia Romagna and participated in 2003, in the activities of the AEC (European Association of the Conservatives), in order to define
international standards in teaching (Convention of Bologna),
looking for the
promotion of exchanges between the main world-wide didactic traditions. In 2010 with the
approval of AEC’s list of experts by the German Quality Assurance Agency ZEvA, she
was a member,
for the singing courses, of the University of Karlsruhe AEC International
Accreditation Committee. In 2011 with the
approval of AEC’s list of experts by the German Quality Assurance Agency
EVALAG, she was a member, for the
singing courses, of the University of Stuttgart AEC International
Accreditation Committee. She has been invited as
a guest-expert to
the examinations in the conservatories of Bern, Geneva, Lausanne and, as a member of Jury, to the “2 Agosto” competition of
Bologna with E.
Morricone, to the “Nicati”
prize of Bern and, in
2003 and 2009, to the Competition
of the Musical Youth
Switzerland. In 2010 she is a member of Jury in the “Premio nazionale
delle arti” of the Italian conservatories Since 2001 she has
been the chairperson of the Master of Arts in Music
Performance and of the Master in Advanced Studies in
singing at the
University School of Music CSI
in Lugano and, since 2005,
has regularly held
courses about vocal
technique and contemporary repertory in the conservatories of Geneva, Lausanne and Neuchâtel. Among the students who have studied with Luisa
Castellani, many
are now teachers, opera or concert singers. In particular, Barbara Zanichelli is a skilful
singer in baroque and contemporary music and is now also a teacher and
assistant-professor at the CSI ·
Recordings Many of Luisa Castellani’s performances are archived in the “Archivio Nazionale
Italiano della Musica” and in the video and audio archives of RAI and of
broadcasts and televisions of many countries of the world. She has recorded more than 40 LPs and CDs for Deutsche Grammophon,
Fonit Cetra, Harmonia
Mundi, Hungaroton, RCA, Memories, Stradivarius, Teldec. Among others, she has recorded the “integrale”
of Mozart Lieder, the monographic CD dedicated to Cantatas by Telemann, Gorecki’s “Simphony
n.3” , “Pierrot Lunaire” by Schoenberg with the Staatkapelle of Dresda under the direction of Sinopoli, for Teldec
and the “Sequenza III” by Berio, in the edition of all the Sequenzas
recorded under the
supervision of the composer, for
Deutsche Grammophon. |